+381 (0) 25 541 9525

Auto škola | Saveti za vozače

Saveti za vozače

Saveti za bezbednu letnju vožnju

Pod uticajem velikih vrućina dolazi do pada krvnog pritiska i porasta broja srčanih otkucaja, usled čega dolazi do njihovog poremećaja, što može biti jedan od razloga za nastanak umora kod vozača. Nezavisno od toga da li ide na kraći ili duži put, vozač nikako ne sme da upravlja vozilom ako je umoran, ljut, besan, pod stresom i sl. Pre svakog putovanja vozač mora imati odgovarajući odmor. Na put je najbolje krenuti u ranim jutarnjim satima. Potrebno je da se češće prave pauze i po mogućnosti da se smenjuju dva vozača u jednom vozilu. Kada je reč o unosu hrane u organizam, treba biti umeren i pažljiv. U toku vožnje nemojte konzumirati obroke ili piti tečnost, jer će vam to značajno smanjiti pažnju. Zato pravite češće pauze za konzumiranje manjih obroka i više osvežavajućeg bezalkoholnog pića. Nemojte slušati glasnu muziku. Često provetravajte kabinu vozila. Putnik na prednjem sedištu bi trebalo da vodi računa kako se vozač ponaša i da ga upozorava na situacije tokom putovanja. Po pitanju odeće i obuće treba povesti dosta računa. Nemojte upravljati vozilom u papučama, sandalama i sl. Koristite lagane patike ili sličnu obuću koja vas ne steže i ne ometa u toku vožnje. Odeća treba da bude u skladu sa vremenskim prilikama. Na put idite isključivo zdravi. Nemojte koristiti lekove. Ako imate bilo kakve bolove tokom vožnje, stanite sa strane i odmorite se dok bol ne prođe. Osobe sa neurološkim ili psihijatrijskim poremećajima nikako ne treba da upravljaju vozilom. posebno je strogo zabranjeno konzumiranje alkohola, kao i psihoaktivnih supstanci koje značajno utiču na nastanak saobraćajnih nezgoda. Pre ulaska u vozilo, obavezno ga provetrite, odnosno otvorite vrat u trajanju od najmanje 15 minuta. Ekstrene temperature utiču na reflekse i dovode do pada koncentracije. Vrlo često čak i odsjaj sunc kroz prednje vetrobransko staklo može da stvori viziju nečega što može uticati na sposobnost procenjivanja kod vozača. I u pogledu korišćenja klima uređaja u vozilu treba povesti računa. Razlika između spoljašnje i temperature u vozilu treba da bude od 5 do 10 stepeni a idealno je oko 7 stepeni. Savet svim vozačima je da neposredno pre pravljenja pauze isključe klima uređaj, zatim lagano otvore prozore, i tek nakon nekoliko minuta izađu iz vozila. Nagla promena temperature može da dovede do kolapsa i tragičnih posledica.

Obavezna oprema u automobilu

Obavezna oprema u automobilu - u skladu sa zakonskim propisima koji važe u Srbiji u putničkom vozilu kada učestvujete u saobraćaju potrebno je da imate sledeću propisanu opremu:
• oprema za pružanje prve pomoći (komplet prve pomoći veličine "B") koja odgovara standardu SRPS Z.B2.001 ("Službeni glasnik RS", broj 6/10), mora se nalaziti na dostupnom mestu.
• Sigurnosni trougao, koji odgovara jednoobraznim tehničkim uslovima (treba da ima jasno označenu homologacijsku oznaku)
• Svetloodbojni prsluk mora odgovarati standardu SRPS EN 471:2010 ("Službeni glasnik RS", broj 3/11).
• Rezervni točak ne moraju da imaju motorna i priključna vozila ako su pneumatici ili naplaci opremljeni nekim sigurnosnim sistemom za sigurnu vožnju s izduvanim pneumatikom ili ako vozilo poseduje odgovarajuće sredstvo za privremeno osposobljavanje izduvanog pneumatika (npr. sprej, pena u boci pod pritiskom, komplet za brzu popravku pneumatika i sl.).
• Zimska oprema: u periodu od 1. novembra do 1. aprila vozila moraju biti opremljena sa sve četiri zimske gume, ako se zbog vremenskih uslova na kolovozu nalazi sneg, led ili poledica. Dubina gazećeg sloja na pneumaticima za zimsku upotrebu ne sme biti manja od 4 mm.Ukoliko su vremenske prilike u toku zimske sezone takve da nema snega i leda na kolovozu, zimski pneumatici neće biti obavezni. Van navedenog perioda, vozila mogu biti opremljena zimskom opremom. U pomenutom periodu, van naseljenog mesta, obavezno je posedovanje lanaca ili drugih uređaja za povećanje trakcije u prtljažniku. Lanci se montiraju na pogonske točkove na deonicama puta koje su označene znakom obaveze upotrebe lanaca kada je sneg na kolovozu. U naselju, vozila ne moraju biti opremljena lancima, odnosno drugim uređajima za povećanje trakcije.

Što se obavezne opreme tice, komplet rezervnih sijalica više ne spada u obaveznu opremu!

Sigurnosni pojasevi, vazdušni jastuci, ostali uređaji i oprema

Propisno zakopčan ispravan pojas sprečava izletanje putnika kroz vetrobransko staklo ili povreda od udaraca u kontrolnu tablu, volan, itd. kada se vozilo naglo zaustavi ili udari u neku prepreku. Sila koja dovodi do ovoga - inercija je otpor svakog tela promeni brzine i pravca kretanja. Sve što se nalazi u autu, uključujući vozača i putnike, ima svoju inerciju, koja je odvojena od inercije auta. Dok se krećete u vozilu određenom brzinom, imate utisak da vi i vozilo funkcionišete kao jedno. Međutim, kada vozilo udari u određenu prepreku, to će delovati samo na njegovu inerciju, odnosno samo vozilo će se zaustaviti, dok će vaše telo težiti da nastavi sa kretanjem u istom smeru i istom brzinom. Dakle, bez sigurnosnog pojasa, vi biste ili udarili u volan ili izleteli kroz vetrobransko staklo istom brzinom kojom se vozilo kretalo prilikom sudara.
Standardni pojas se sastoji iz dela koji prelazi preko karlice i dela koji prelazi preko grudi. Prevoj se nalazi kod kopče, koja zadržava putnike u sedištima. Ukoliko se koristi pravilno, pojas će najveći deo sile primeniti na grudnu kost i karlicu, koji su relativno snažni delovi tela. Pošto pojas prelazi preko velikog dela vašeg tela, sila nije koncentrisana na malu površinu, te stoga ni ne može da načini toliko štete. Takođe, materijal od kojeg je načinjen pojas je mnogo fleksibilniji od kontrolne table ili šoferšajbne. Blaga rastegljivost obezbeđuje da zaustavljanje ne bude tako naglo. Međutim, ne sme biti previše labav, inače možete udariti u volan ili prozor sa strane. Ispravan pojas će vam omogućiti da se samo malo pomerite u napred a obaveni nasloni za glavu na sedištima sprečavaju u velikoj meri lom vrtnih pršljenova.

Savremeni mehanizmi za blokiranje koriste predzatezače. Tačnije, predzatezači služe da dodatno zategnu pojas i obezbede još veću sigurnost putnika prilikom sudara. Bitno je napomenuti da oni funkcionišu uglavnom zajedno sa tradicionalnim mehanizmima blokade, a ne samostalno. Postoji veći broj različitih predzatezača na tržištu. Neki povlače ceo sistem unazad, dok drugi rotiraju samo namotaj. U suštini, zajedničko im je to da su povezani na isti centralni kontrolni procesor koji aktivira vazdušne jastuke. Kada se detektuje udarac, procesor aktivira predzatezač, a zatim vazdušne jastuke.
Najpopularniji predzatezači danas koriste posudu sa eksplozivnim gasom i upaljač koji sadrži eksplozivni materijal. Kada se sudar detektuje, procesor uključuje strujni krug koji izaziva brzo sagorevanje. Sila koja nastaje pomera klip prema gore, koji ima zupčanik na gornjem delu. Ovaj zupčanik pomera zupčanik koji se nalazi na namotaju sistema blokiranja i na ovaj način doprinosi brzom zatezanju pojasa.
Potrebno je međutim rešiti najveći problem od svih - navići ljude da koriste bezbednosnu opremu.

 

Priprema vozila za put

Pre nego što krenete na put, veoma je važno da obavite sve neophodne provere vozila u nekom od servisa koji drže do kvaliteta usluge. Neophodno je da se uverite da svi sistemi na vozilu funkcionišu ispravno a posebno obratiti pažnju na elemente sistema za upravljanje i sistema za kočenje. Preporučujemo da se učlanite u Auto-moto savez Srbije te na taj način možete uštedeti novac kojim bi morali platiti šlepovanje u slučaju udesa ili kvara na putu. Više informacija o ovoj ponudi možete pronaći na ovom sajtu u odeljku "ČLANSTVO".
Rashladni sistem
i kvarovi na njemu su jedan od najčešćih problema koji vas može zadesiti na putu tokom letnjeg perioda. Zbog toga je važno proveriti da li na hladnjaku postoje oštećenja ili pukotine, kao i stanje creva i cevi.
Pneumatici, sistem za upravljanje i oslanjanje -
vožnja u zimskim uslovima, po oštećenim putevima često ostavlja trag na elementima vešanja i oslanjanja. Stoga je neophodno da pre polaska na put proverite ispravnost i podešenost ovih sistema. Zazori u zglobovima upravljačkog sistema i vešanja se manifestuju karakterističnim "lupkanjem" tokom vožnje po neravnom putu, curenje ulja iz rezervoara i pumpe servo uređaja ostavlja masne fleke ispod automobila, dotrajali amortizeri prouzrokuju nestabilnost i ljuljanje vozila tokom vožnje. Takođe, provera stanja pneumatika i otklanjanje eventualnih oštećenja na njima je jedan od preduslova za bezbednu vožnju bez stresa.
Sistem za kočenje -
duge zime, sneg i so na kolovozu obično dovode do oštećenja kočnica. Čak i kada vozilo nije voženo u ovakvim uslovima, neophodno je izvršiti proveru koju treba obavljati na svakih 6 meseci ili na pređenih 20.000 km.Obavezno prekontrolišite stanje i količinu kočne tečnosti kod hidrauličnih kočnih sistema, naravno i stanje kočnih creva i cevi koje su podložne mehaničkim oštećenjima.
Akumulator -
može se istrošiti u svakom trenutku, čak i leti. Stoga, ako je akumulator na vašem automobilu stariji od 2 godine obavezno proverite njegovu snagu, učvršćenost i eventualna mejanička oštećenja kućišta, zatim i stanje klema, odnosno da li na njima možda ima oštećenja ili korozije.
Kaiševi (remenje) -
ovi elementi pogone značajne uređaje koji su povezani sa motorom, poput alternatora, vodene pumpe ili kompresora klima uređaja, a zupčasti kaiš je najčešća izvedba razvoda obrtnog momenta sa kolenastog vratila (radilice) na bregasto vratilo i njegovim "preskakanjem" ili pucanjem može doći do teških posledica po vitalne delove motora.  Sve kaiševe treba proveriti zbog pukotina, truleži, izlizanosti, neravnomernog habanja ili pokidanih ivica, i obavezno ih treba zameniti ako se ovakvo nešto primeti na servisu.
Svetlosno-signalni uređaji -
Dani su leti duži i potreba za svetlima je manja, ali kod nas u Srbiji je zakonska obaveza upotreba dnevnih odnosno kratkih svetala. Videti i biti viđen vozilom u saobraćaju je veoma važno pogotovo noću i u uslovima smanjene vidljivosti. Dobro podešena svetla tokom vožnje mogu da vas spasu neosvetljenih objekata i lica na putu (kod nas biciklisti uglavnom ne poštuju obavezu upotrebe svetala, zatim česta pojava su i neosvetljene traktorske prikolice i radne mašine itd..) Mnogi vozači poistovećuju dnevna svetla sa kratkim svetlima glavnih farova što naravno nije tačno!
Klima uređaj -
Potrebno je proveriti ispravnost filtera, količine freona po potrebi dopuniti, testirati nepropusnost sistema i cevovoda-vakumiranje i dr..) Uverite se da je kompresor klime ispravan, odnosno da tokom rada ne ispušta čudne zvukove koji mogu biti signal dotrajalosti i neispravnosti.
Uređaji koji omogućavaju normalnu vidljivost -
Ovde spadaju sva stakla na karoseriji vozila, brisači i perač vetrobrana i farova ukoliko se radi o Xenon tehnologiji farova, vozačka ogledala. Sve zastakljenje površine na vozilu moraju biti cele, nenapuknute i bez vidljivih tragova udaraca ili ogrebotina koje ometaju vidno polje. Ovo je pogotovo važno na novijim vozilima gde su lepljenje staklene površine nosivi deo samonosive karoserije. Danas mala napuklina će se zbog prenosa opterećenja po staklu već sutra pretvoriti u veliki pukotinu.Uređaji koji nam omogućuju da bolje vidimo moraju biti neoštećeni, funkcionalni i ispravni!
Dijagnostika rada motora -
Ukoliko posedujete vozilo sa OBD priključkom i elektronskom regulacijom smeše korisno je pre polaska na put proveriti da li u glavnom računaru vozila ima prijavljenih grešaka po pitanju pravilnog sagorevanja smeše (lambda sonda i njen ispravan rad), izostanaka paljenja, kvar na sistemu ABS, ESP i sl. elektronskim komponentama. Prijavljene greške mogu ukazivati na probleme koji će se pojaviti tokom dužeg putovanja te uzroke treba otkloniti a zatim pobrisati greške.
Izduvni sistem -
Prekontrolisati kompletnost, učvršćenost i zaptivenost izduvnog sistema. Česta pojava je uklanjanje ili bušenje katalizatora čija je uloga obezbedjivanje dodatnog prostora  za oksidaciju. Od uvođenja EURO 2 emisionih standarda sredinom 1990-ih, regulisani katalizator je postao standard za automobile proizvedene u Evropi.
Sistem za pogon vozila na tečni naftni gas (TNG) -
Ukoliko je vaše vozilo opremljeno TNG uređajem neophodne je da periodično izvršite kontrolu stanja i učvršćenosti elemenata i spojeva cevi i creva kod servisera koji su ospsobljeni i opremljeni za ugradnju, servis i održavanje ovih uređaja. Kontrola sadržaja CO (ugljen monoksida) u izduvnim gasovima je odličan pokazatelj kvaliteta sagorevanja smeše pa samim tim i potrošnje goriva i ovu kontrolu treba obaviti ako primetite povećanu potrošnju.

Sve navedene sisteme i uređaje smo u mogućnosti da proverimo na našim tehničkim pregledima u Somboru a pronađene greške i kvarove možemo otkloniti u našem servisu na lokaciji Veljka Petrovića 16, kao i obaviti redovno servisiranje i održavanje vašeg vozila. Posetite nas i uverite se u našu poslovnost!

Mogući kvarovi u radu motora

Motor se gasi - Ako se motor gasi na slobodnom hodu, moguci uzroci su: zapusena dizna za prazan hod, nepravilno podesena smesa za rad motora na praznom hodu, ulaz vazduha na spoju karburatora i odstojnika na usisnom sistemu, los kontakt na spojevima elektricnih instalacija za paljenje smese ili vlaga na provodnicima elektricne instalacije, prljave ili zamascene svecice ili preveliki zazor na elektrodama svecica.
Motor isprekidano radi
- Ako motor isprekidano radi pri vecem broju obrtaja, moguci uzroci su: zapusena glavna dizna za dovod goriva u karburatoru, los kontakt na spojevima elektricnih instalacija za paljenje smese goriva, neispravan indukcioni kalem-bobina ili kondenzator, neispravna, prljava ili zamascena svecica ili prevelik zazor na elektrodama, neispravna membrana pumpe za gorivo.
Motor se pregrejava
- Moguci uzroci su: olabavljen ili pokidan kais koji pokrece ventilator, neispravan termoprekidac, neispravan elektromotor ventilatora, zaprljan ili zamascen hladnjak, gubitak tecnosti u sistemu za hladjenje, neispravan termostat, nedovoljna kolicina ulja u motoru, nepodeseno ranije paljenje - predpaljenje.
Motor trosi vise goriva
- Najcesci uzroci povecane potrosnje goriva su: prljav ulozak precistaca za vazduh, gorivo na spojevima curi, zaprljana, istrosena platinska dugmad ili nepravilno podesen zazor platinskih dugmadi, zaprljane ili neispravne svecice, nepodesen karburator, spojnica proklizava.
Visak potrosnje goriva odredjuje se u odnosu na fabricki deklarisane vrednosti za svaki automobil posebno. Ako automobil trosi vise goriva od propisanog, treba proveriti ulozak precistaca za vazduh. Ako je prljav, zavisno od toga da li je papirni ili metalni, treba ga zameniti ili produvati pumpom ili kompresorom, odnosno oprati cetkicom u benzinu ako je precistac metalni. Papirni ulozak precistaca za vazduh menja se na svakih 10.000 predjenih kilometara.
Motor trosi vise ulja
- Najcesce motor vise ulja trosi u sledecim slucajevima: kad ulje curi i kad su istroseni klipni prstenovi - karike. Uzrok gubitka ulja su dotrajali ili lose pritegnuti odstojnici (dihtunzi) izmedju bloka i glave motora, poklopca ventila, kartera i bloka motora, kao i zavrtnja za ispustanje ulja iz kartera motora. Ukoliko se ustanovi da na ovim mestima ulje vlazi, nije zabrinjavajuce, ali ako curi, potrebno je dotegnuti elemente izmedju kojih ulje curi.
Ukoliko ulje curi na cepu za ispustanje ulja, treba da se pokusa da se cep prilikom menjanja ulja (pre nego se zavrne) namaze tovatnom mascu.

Mogući kvarovi na sistemu za napajanje gorivom

Gorivo treba iz rezervoara preko cevovoda i pumpe za gorivo da dodje do karburatora. Tu se mesa sa odredjenom kolicinom vazduha i na taj nacin napaja motor. Ako su elektrouredjaji za paljenje smese goriva ispravni, kvar treba traziti u zapusenom cevovodu za dovod goriva, pumpi za gorivo i karburatoru.

Mogući kvarovi na elektrouredjajima

Akumulator - Ako se dogodi da prilikom davanja kontakta kljucem, na instrument tabli zasvetle kontrolne lampice za pritisak ulja i generatora struje ili zasvetle, ali je intenzitet svetlosti slab, kvar je najverovatnije u slabom spoju na klemama provodnika akumulatora ili nedovoljno napunjenom akumulatoru.
Kontakt
- Ako prilikom okretanja kljuca u kontakt bravi elektropokretac ne pokrene motor, a kontrolne sijalice na instrument tabli normalno svetle, kvar moze biti u kontakt bravi ili elektropokretacu.
Razvodnik paljenja - Ukoliko elektropokretac pokrece motor, a motor i pored toga nece da upali, kvar treba traziti u razvodniku paljenja, odnosno na razvodnoj kapi, platinskim dugmadima i kondenzatoru.
Kablovi - Prvo sto na kablovima treba proveriti jeste da li imaju dobar spoj na razvodnoj kapi, indukcionom kalemu i svecicama. Ako spojevi nisu dobri, nagoreli su ili su masni, cistom krpom treba odstraniti necistocu, a zatim finim brusnim papirom ocistiti spojeve.

Na putovanju

1. U automobilu. Ako idete na letovanje svojim automobilom, nemojte taj put da pretvorite u trkacku stazu, vozite umerenom brzinom, gledajte da ne kocite iznenada i što manje preticite. Stici cete pet minuta kasnije, a svako preticanje je, narocito ako je opasno, stres i za vozaca i za celu porodicu. Nemojte biti ni ljuti niti psovati ili vikati na vozace oko vas. Vožnju pretvorite u jedan prijatan dogadaj.
2. Zabava. Ponesite omiljene igracke vašeg deteta, smislite neke igre, kao što su zagonetke, pogadanja, zabavu koja ce zaokupiti celu porodicu, tako da put ne bude monoton i dosadan. Najmlada deca bi mogla da slušaju sa audiokaseta svoje omiljene price i pesmice.
3. Pauze. Što cešce se zaustavljajte u hladovini da bi deca razmrdala noge, jer ona ne vole duga putovanja na kojima ne mogu da se krecu.
4. Bez rasprava. Roditelji bi trebalo da izbegavaju polemike i svade u toku vožnje, vec svojim pricama da ucine putovanje prijatnim.
5. Morska bolest. Ako je detetu muka u automobilu, pre putovanja mu nemojte davati tecnu, vec cvrstu hranu. Za put ponesite tvrde slane i slatke kekse ili dvopek. Deci koja baš ozbiljno pate od "morske bolesti", treba dati pilulu protiv mucnine u vožnji. Prozor je uvek poluotvoren da bi mogao da ulazi svež vazduh. Nemojte nikako putovati sa zatvorenim prozorima. Da ne bi bila promaja, otvorite prozore samo s jedne strane i napred i pozadi: tako ce se obnavljati svež vazduh.

Čuvajte rezervne ključeve

Ko nosi rezervni klju č svog automobila u novčaniku ili tašni, izlaže se većem riziku da ostane bez njega. Ako nestane novčanik, vlasnik vozila suočava se sa velikim problemom. Pogotovo što najsavremeniji ključevi imaju magnet i samo se po specijalnoj narudžbini prave u fabrici.
Oprez: benzin se širi. Putujete na odmor po velikim vrućinama - nemojte nikako napuniti rezervoar do vrha, jer se gorivo širi na toploti i izlazi kroz ventilacionu cev. Zbog toga nikada ne punite do vrha kada je veoma toplo. Kako se benzin i dizel skladište u podzemnim rezervoarima benzinskih pumpi na 5 do 10 stepeni celzijusa, oni se u rezervoaru vozila lako zagreju za više od 20 stepeni, pri čemu se gorivo širi za oko 2 posto. Dakle kod rezervoara od 50 l to je jedan litar, ali ako sunce greje jače, onda čak i više

Oprezno i bez žurbe

Najvažniji savet vozačima u zimskim vremenskim uslovima jeste da ne žure i da na planirani put za koji im je ranije trebalo 15 minuta, krenu bar pola sata ranije. Treba izbegavati nagla skretanja, promene pravca, nagla kočenja i treba se držati glavnih ulica koje su očišćene i posute solju.
Prema njegovim rečima vožnja u tunelima je najrizičnija, jer se zbog vazdušnih strujanja stvara lako poledica, koja može dovesti vozača u opasnost. Takođe, podvožnjaci i nadvožnjaci su rizične tačke na kojima teba biti maksimalno oprezan.
S obzirom na starost našeg voznog parka koja dostiže 15 godina, pod zimskim vremenskim uslovima motori se lako gase, pa je zaustavljanje vozila usled tog razloga najčešći problem.
Vlasnici automobila bi morali da poseduju kvalitetnu tečnost za pranje vetrobrana i da glicerinom popune rupe i brave kako se ne bi zaledili. Prema Mitićevim rečima, vlasnici dizel utomobila morali bi da stave aditive u gorivo da se ne bi zaledilo. I na kraju, ono što važi za sve, to su zimske gume sa dubokim šarama koji su obavezni.

  • AMSS
  • AMSS Osiguranje
  • amss
  • Asocijacija tehnickih pregleda vozila
  • Belix
  • RegOs software solutions

AMK Magnet, V.Petrovića
025/412-722

AMK Magnet, Jug 3
025/541 9525